lördag, november 20, 2010

Scott Pilgrim vs the world

Källa: http://kulturbloggen.com
Filmen jag sett fram mest emot i år har äntligen kommit till Sverige (okej, min recension är lite sen, men det var så jag kände när jag faktiskt fick se den), och frågan är om den kan leva upp till mina förväntningar på den.

Det är många saker som jag stör mig på i den här filmen, faktiskt. Mest är det väl kemin mellan Scott och Ramona, eftersom den finns typ inte. Jag vet inte riktigt hur man ska kunna heja på dem som par när jag har svårt att se dem som ett sådant, och därför känner jag mig mystiskt oengagerad i just deras förhållande.

Det finns många småsaker också, som jag har glömt bort nu eftersom det gått två veckor sen sist, men det ändrar inte det viktigaste: jag har inte skrattat såhär mycket på bio på länge. Den första timmen av filmen tror jag inte att jag slutade skratta heller, för den är fruktansvärt rolig. Det tonar ner sig lite grann i andra halvan, när det blir mer action och mindre humor, men det gör inte filmen sämre.

Actionscenerna i filmen gränsar till det bisarra, och jag tycker inte att de blir tråkiga fast de har ungefär samma upplägg allihop. Varje ondskefullt ex har sina egna svagheter och styrkor, och lyckas alltid ta med sig en ny, flippad superkraft som man själv önskar att man hade (veganpowers? Ja, tack!).


Eftersom det finns så mycket jag stör mig på (även om jag inte fått med så mycket av det här), så kan jag inte ge den här de 5 mynt av 5 som jag önskar att den var. Istället får det bli 4,5 coins av 5, för den levde till största delen upp till den hype jag haft kring filmen, och det är en film jag kommer se om massa gånger.

Inga kommentarer: