söndag, januari 09, 2011

Tron: Legacy

Bildkälla: http://www.cinema.se/
Jag måste börja med att säga att jag älskade den här filmen, och det påverkar nog mitt omdöme ganska mycket. Men å andra sidan, hur kan jag inte älska den? En sci-fi-film med nice action som är alltigenom SNYGG och som dessutom har med Bruce Boxleitner och Jeff Bridges? Please, den är som gjord för att älskas av mig.

Det alla säger efter att ha sett den här filmen är att handlingen var lite sådär, men att specialeffekterna var fantastiska. Det går nog inte att korrekt beskriva hur fantastiska specialeffekterna var utan att underdriva, och jag tänker inte försöka heller. Utrustningen som användes för den här filmen är en generation EFTER den som användes till Avatar, och det märks. Den unga Jeff Bridges ser inte ens lite datoranimerad ut, det är unga Jeff Bridges som är med, och bara det borde få er att se den. Faktum är att bara den biten gör hela filmen värd att se.

Handlingen har fått mycket kritik, men personligen har jag sett värre. Det är inte en film som försöker vara djup, och jag är helt okej med det. Dessutom vävde de in massa små detaljer i början (vi pratar de första tio minutrarna) som jag personligen gillade: att Tron blev ett populärt datorspel (i verkligheten floppade filmen, men datorspelet var en succé), karaktärerna, sammanfattningen av första filmen, och ett roligt skämt om en dörr för de som sett originalet. Därefter får man mest luta sig tillbaka och njuta och inte vara alltför kritisk mot vad som händer.

Det som gör att jag tycker att man kan göra det är det faktum att Avatar, denna tokhyllade film som revolutionerad film för evigt, hade en ganska svag plot den också. Jag menar, det har setts förut, och det var inte särskilt originellt i James Camerons tappning heller - men gjorde det att Avatar inte var en sevärd film? Knappast. Samma sak gäller Tron Legacy, framför allt om man gillar actionfylld sci-fi, som undertecknad.

Tron: Legacy får därför 4 av 5 möjliga light cycles (som för övrigt är awesome!).

6 kommentarer:

Chriss sa...

Mmmm, Tron Legacy :D

Ell sa...

Jaaa. :D

Har du sett första filmen? :P

Chriss sa...

Japp, såg den innan jag åkte till London! :P

Ell sa...

Aaah! Niiiice. Man borde spela om den banan på KH och se om man hatar den mindre... X)

Chriss sa...

Haha, jaa, jag spelar om spelet nu och jag blev lite smålycklig när jag kom till den världen! XP

Ell sa...

Vilket är en ganska stor skillnad mot hur man kände förut! XD