lördag, maj 22, 2010

Robin Hood

Jag hade väldigt många idéer till fyndiga underrubriken till den här filmen när jag såg den. "Robin Hood begins", "Marion goes to war", eller "it's Robin, Jim, but not as we know him" är bara några av dem. Det känns helt klart inte som en fristående film.

Vem det än är som skrev Robin Hood så hade den personen ett problem: vad som först tog form som en skitbra medeltida actionfilm blev sedan på ett sådant sätt att man aldrig skulle kunna filma den utan att alla skriker "Robin Hood-ripoff!". Vad göra? Ändra handlingen - eller helt enkelt göra det till en film om Robin himself?

Titeln på filmen säger väl vad de valde att göra, och resultatet är inte en dålig film. Inte alls, den är underhållande (om än något lång), och hyffsat välskriven (inget Oscarsmaterial, men inget cringeworthy heller) där alla skådespelare preseterar bra, men aldrig fantastiskt (kanske med undantag för Max von Sydow och Mark Strong, som alltid gör fantastiskt ifrån sig).

Det är mycket i den här filmen som inte är som en vanlig Robin Hood-film (och med det syftar jag på tecknade Disney, Men in tights och Prince of Thieves - de enda jag sett). Det kommer aldrig nog kung Richard i form av en amazing cameo och räddar dagen, Robin tar gärna från de rika, men bara vid ett tillfälle ger han till de fattiga, och framför allt är han inte Robin Hood med pilbågen förrän absolut i slutet. Vilket jag personligen tolkar (tillsammans med Cate Blanchetts hyffsat onödiga voiceover) som att vi kan vänta oss Robin Hood 2 inom en snar framtid.

Förväntar man sig inte för mycket av den här filmen kommer man inte heller att bli besviken, vilket jag tycker gör den värd tre pilbågar av fem möjliga!

Inga kommentarer: